S.V. Juliana

Schietsportvereniging Juliana te Leersum

Schietdisciplines

Binnen onze vereniging wordt geschoten met drie typen klein kaliber vuurwapens in diverse disciplines. Op de vereniging zijn voor deze disciplines voldoende wapens beschikbaar voor leden die niet over een eigen wapen beschikken. Voor gebruik van verenigingswapens worden geen kosten in rekening gebracht.

Geweer - klein kaliber (KKG)

Het klein kaliber geweer is een enkelschots kogelgeweer in kaliber .22 LR (long rifle). Enkelschots betekent dat het geweer schot voor schot moet worden herladen. Het geweer is relatief zwaar van gewicht. Voor het geweer zijn in tegenstelling tot de andere disciplines prestatie bevorderende middelen, zoals kijkers, grepen, riemen, balanceergewichten etc. tijdens wedstrijden toegestaan. Vanwege het gewicht van het wapen en de vele afstelmogelijkheden in combinatie met een kleinere schietschijf maakt van het geweer een complexere discipline dan bijvoorbeeld de karabijn. Met het geweer wordt liggend en in knielende houding geschoten.

Karabijn - klein kaliber (KKK)

De klein kaliber karabijn is een enkelschots of meerschots kogelgeweer in kaliber .22 LR. Bij een meerschots kogelgeweer zit de munitie in een magazijn waarin ruimte is voor 5 patronen. De karabijn heeft een kortere loop dan het geweer en is lichter van gewicht. Daarnaast wordt de karabijn “af fabriek” gebruikt. Dit betekent dat vrijwel alle prestatie bevorderende middelen tijdens wedstrijden niet zijn toegestaan. De handzaamheid van het wapen en het puur zonder hulpmiddelen schieten maakt het tot een van de populairdere wapens onder de sportschutters. Met de karabijn wordt liggend en in knielende houding geschoten.

Pistool - klein kaliber (KKP)

Het klein kaliber pistool is een semi-automatisch wapen in kaliber .22 LR. In het pistool zit de munitie in een magazijn met ruimte voor 5 patronen waardoor deze niet schot voor schot geladen hoeft te worden. Met het pistool wordt staand geschoten.

Map